Fitness & Style by Tímea Grlic

Életmódváltás: hogyan kezdjek bele? 10 lépés a csúcsformádhoz!

Rengeteget halljuk hogy az egészséges életmód és így-úgy, amúgy. Na de hogyan is kezdjünk bele? Mik az első lépések? Most ebben szeretnék nektek segítséget nyújtani. 

1. Határozd el magad!

Első és egyben legfontosabb lépés, ami meg fogja határozni az egész utadat. Ha nem vagy eltökélt, és csak ímmel-ámmal csinálod, akkor nem lesz eredmény sem: ha 50%-ot fektetsz bele, miért is várnál 100%-os eredményt? Így nem működhet! El kell határoznod magad, tényleg akarnod kell a változást és fejben eldönteni hogy igenis oda fogod tenni magad, meg fogod csinálni, hinned kell magadban-csak így érhetsz el bármit is. 

 

2. Legyen egy célod!

Tűzz ki magadnak egy célt. Például: szeretnél feszes, tónusos testet. NE az legyen a cél, hogy szeretnél megszabadulni x mennyiségű kilótól! Ha így állsz neki, eleve halálra van ítélve az egész, ugyanis nem a szám a fontos a mérlegen, hacsak nem olyan sportot űzöl versenyszerűen ahol kilónként vannak beosztva a kategóriák-bár gondolom erről tudnál. Egy átlag nőnek teljesen mindegy hány kg van a mérlegen. Senki nem fog odamenni hozzád hogy leellenőrizze beleférsz-e egy adott súlyhatárba, a tükör legyen a fontos, a centik, az, hogy állnak rajtad a ruháid és ne a szám a mérlegen! Mikor kérdezte tőlem egy lány az öltözőben, hogy hány kg vagyok, mondtam neki 65, mire ő, “haha, én csak 59 vagyok”- Na és?! Nem akartam megbántani, így magamban tartottam a véleményem, hogy ő hiába kevesebb nálam pár kilóval, mégis én vagyok az, aki fel tudok venni egy bikinit úgy, hogy ne kelljen takargatnom a narancsbőrös combomat, és a hájas hasamat és nem ő. Szóval jegyezzétek meg, nem a kilók száma a lényeg, ha valaki elkezd egészségesen enni és sportolni eleinte mindenképpen le fog dobni pár kilót, aminek a nagy része főleg izom és víz veszteség-de nem zsír. Legyen egy egészséges, fitt külső a célod. Ne feledd, az, hogy “megehetsz bármit, nem hízol” nem jogosít fel arra, hogy így is tegyél, hiszen nem elég külsőleg “jól kinézni” nagyon fontos hogy egészséges legyél, ez pedig az egészséges ételekkel kezdődik!

10802657_977793878897882_410015849_n 

3. Ürítsd ki a konyhát!

Ezt nem úgy kell érteni, hogy még utoljára befalsz minden egészségtelen kaját. 🙂 Viszont a legfontosabb, amin áll vagy bukik minden, az az, hogy milyen ételeket tartasz otthon. Tudnod kell, hogy mik azok, amiket ehetsz és mi az, amit teljesen száműznöd kell: fehér liszt, cukor, telített zsírok. Ezeknek egyszerűen mennie kell! Cukor alatt nem csak a kilós cukros zacsit értem, hanem mindent, amiben cukor van: édességek, csokoládék, gyümölcsjoghurtok, jégkrém, üdítők-igen a gyümölcslevek is, de a kóla és társai meg pláne. A fehér liszt pedig szintén nem csak a lisztes zsák tartalmára vonatkozik, hanem minden, ami péksüti vagy tészta tiltólistás-de nem kell megijedni! Mindenre találunk majd egészséges alternatívát. 

 

4. Töltsd fel a konyhát!

Most, hogy megszabadultunk az egészségtelen ételektől, nincs ami kísértésbe vigyen, tehát itt az idő, hogy feltöltsük az éléskamrát, egészséges ételekkel. Na de pontosan mikkel? Erről egy külön cikket tudnék írni, de egyelőre térjünk ki a fent említett ételek pótlására: cukor helyett használjunk bátran édesítőt: eritritet vagy steviát. A fehér liszt helyett pedig teljes kiőrlésű, rozs vagy zablisztet, illetve ezekből készült péktermékeket ehetünk (jobb, ha magunk sütjük otthon) illetve ott vannak még a maglisztek: mandulaliszt, kókuszliszt, tökmagliszt, stb. A hagyományos tészta helyett szintén használhatunk teljes kiőrlésű lisztből készült tésztát. Nagyon fontos, hogy minden esetben ha készen veszünk tésztát vagy kenyeret, nézzük meg hogy az összetevők között ne az első helyen legyen a búzaliszt, mert az azt jelenti, hogy abból van benne a legtöbb, és ez nem jó. Ami az italokat illeti: a cukros üdítők helyett válasszunk teákat-a szálas a legjobb-szénsavmentes ásványvizet, amit ízesíthetünk citromkarikával, mentalevéllel például. 

 10890907_330292580499327_190921327_n

5. Tervezd meg a napi étrendedet!

Sokan ott buknak el, hogy nem terveznek előre és “kénytelenek a mekiben enni” mert “nincs másra lehetőség”. Én erre azt mondom, hogy kifogás, de tudom, hogy sok ember küzd ezzel a gonddal, úgyhogy ezt csak úgy lehet kiküszöbölni, ha előre eltervezzük és magunkkal visszük az aznapi élelmet. Aki irodában dolgozik ne mondja nekem, hogy nincs 10 perc ebédszünete amikor meg tudna enni egy dobozból egy adag kaját, mert ilyen nincs. Ahogy a szar kaját el tudod vinni az ABC-től a munkahelyedig, úgy otthonról is el tudod vinni magaddal az előre elkészített egészséges kajádat. Mindössze napi 20 percet kéne arra szánni, hogy a következő napodra megcsináld és elcsomagold a kajád. Aki még ennyit sem képes megtenni a saját külseje és céljai érdekében, az meg is érdemli a sorsát. 

 

6. Mozogj!

Aki még soha életében nem mozgott semmit, annak nem kel rögtön edzőterembe menni a “gyúrós állatok közé”. Kezdőként tökéletesen kielégtő és jó eredményt hoz ha otthon edzel! Ez természetesen akkor legyen opció, ha nincs lehetőség/idő/pénz a teremre, mert minden más esetben a terem legyen az első. De egy olyannak, aki teljesen kezdő, eleinte az otthoni edzések is segíteni fognak, kicsit a formálódásban is, illetve legalább abban, hogy megtanulja az alapvető gyakorlatokat és megszereti a mozgást. Egy idő után úgyis többre fog vágyni mint a test, mind az elme, új kihívásokra lesz szükség: és akkor jöhet a terem. 

 

7. Légy motivált! 

Keress egy olyan embert, aki motiválni tud. Lehet ez ismerős, vagy akár híres személy, olyan is, akit soha nem láttál még élőben, csak képeken. Legyen előtted egy motiváció, hogy “ilyen akarok lenni” vagy hogy “úgy edzek, mintha ő állna mögöttem”-ez utóbbi értelemszerűen egy ellentétes nemű egyedre vonatkoztatható, de lehet életed párja is, sőt, ha ő az, akár együtt is edzhettek és motiválhatjátok egymást. Egy idő után magad leszel a saját motivációd és attól leszel még erősebb, hogy visszanézel a múltra, és látod, hogy hova jutottál. 

8. Dokumentáld a változást!

A fentebb említett “én vagyok a saját motivációm” akkor fog jól működni, ha a változás alatt folyamatosan dokumentálod a tested. Isteni érzés lesz hónapok után visszanézni, egymás mellé tenni a fotókat, hogy “ilyen voltam-ilyen lettem”. Ennél nagyobb motiváció nem létezik, hidd el nekem! Akár hetente csinálj szelfiket, amiket csak te látsz, csak magadnak, hogy kövesd az utadat. A legjobb ha mindig ugyanabban a pózban, ugyanolyan világításnál történik, ha nagyon komolya akarod venni a feladatod még ugyanabban a ruhában is lehetsz-érdemes fehérneműt vagy bikinit választani. A másik dolog, ami jól érzékelteti a változást, a videók készítése, hiszen egy fotón be tudsz állni előnyösen, de egy videón már nem tudsz csalni-bár igazából magadat csapnád be, hiszen ezeket magadnak készíted-egy videóban jól látni az izmokat, hol van még zsír, milyen a bőröd, a tested összetétele.

 

beforeafter

9. Szerezd be, ami kell!

Hány, de hány újévi fogadalom bukott el azon hogy “de még nincs meg a megfelelő cipőm” vagy “nincs fehérjém, addig nem kezdek el edzeni”. Ha van rá lehetőséged és pénzed, szerezd be amikre szükséged lesz: ez elsősorban a megfelelő edzőruha-egy csinos szettben máris jobban érzed magad, még akkor is, ha nagy a súlyfelesleged-és edzőcipő beszerzését jelenti. Minden más csak ezután kérdés: az edzőskulacs, az edzősztáska és a többi. Persze ha van rá keret akkor vegyél meg mindent egyszerre, ha ettől jobban és motiváltabbnak érzed magad. Kezdőként fehérjeporra nincs szükség, nyugodtan el lehet kezdeni anélkül is edzeni, mivel ilyenkor még új a testnek a mozgás, az új étkezési szokások, szóval mindenképpen fejlődni fogsz: ugyanez igaz a zsírégetőkre és minden más kiegészítőre-kezdőként pénzkidobás, majd ha leállt a fejlődésed akkor vesd be ezeket, mert akkor lesz szükség rá, addig ezek nélkül is mennek a dolgok! 

10. Ragaszkodj az edzésekhez és az új szokásaidhoz!

Ha úgy állsz neki hogy “jó, ezt az edzést kihagyhatom” vagy “ez a kis csoki nem árthat meg” akkor buktad az egészet. Lgyél határozott, céltudatos, ha már elkezdted, igenis vidd véghez amibe belevágtál. Ha elkezded most, később hálás leszel érte magadnak. Ne nyáron 3 hét akarj “formába jönni” mert mindannyian tudjuk, hogy az ilyesmi nem működik. Idő, kitartás, türelem, kemény munka: ezek járjanak a fejedben és az, hogy nem adhatod fel! 

 

 Sok sikert! 

 

 

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!